Wordt duplicate content op je website door Google bestraft?

duplicate content website

Gevorderd-klein

In het artikel Wat is dubbele content op websites? kon je al lezen wat duplicate content / dubbele content op je website of blog precies is. Kort gezegd betekent duplicate content dat dezelfde tekst op meerdere webpagina’s op internet staat, op je eigen website of op verschillende websites. Ook teksten die sterk op elkaar lijken vallen onder duplicate content, bijvoorbeeld als je een tekst licht hebt aangepast door wat woorden te veranderen.

Maar wat doet Google nu precies met dubbele content? Word je daadwerkelijk bestraft?



Waarom is duplicate content nadelig voor je vindbaarheid?

Bij zoekmachine-optimalisatie (SEO) is het belangrijk dat je webteksten uniek zijn en je verstandig omgaat met dubbele content. In het boek The Art of SEO wordt hier het volgende over gezegd:

“Er van uitgaande dat de dubbele content een onschuldige vergissing van de webdeveloper is, zal een zoekmachine de dubbele pagina’s waarschijnlijk filteren totdat er een overblijft. Een zoekmachine wil namelijk maar een versie van een bepaald stukje content in de zoekresultaten weergeven” (1).

Als je naast gewone webpagina’s printvriendelijke webpagina’s op je website gebruikt, zou het jammer zijn als de printvriendelijke pagina in de zoekresultaten verschijnt en niet de oorspronkelijke webpagina. De printvriendelijke pagina is qua lay-out waarschijnlijk erg sober, omdat die gemaakt is om af te drukken. In dit geval wil je liever de oorspronkelijke pagina in de zoekresultaten hebben, omdat die aantrekkelijker is en misschien wel afbeeldingen bevat.

Dubbele content op twee verschillende websites

In voorgaand voorbeeld met de printvriendelijke webpagina’s staan de pagina’s op een website. Maar het kan ook voorkomen dat meerdere website-eigenaren dezelfde tekst op hun website plaatsen, bijvoorbeeld een persbericht. Wat heeft dat voor invloed op je vindbaarheid?

Google zal net als bij printvriendelijke pagina’s kijken welke webpagina het meest relevant is voor de zoekopdracht, hoe hoog de ranking van de pagina/website is en of iemand de oorspronkelijke auteur is van de tekst (1). Als je de tekst niet zelf geschreven hebt, is de kans groot dat jouw webpagina uit de zoekresultaten wordt gefilterd. Hoewel je niet bestraft wordt, is het dus wel een nadeel voor je vindbaarheid om dubbele content te publiceren.



Bestraft worden door Google

De auteurs van The Art of SEO geven aan dat Google je website ook daadwerkelijk kan bestraffen. “Websites die grootschalig content van andere websites verzamelen, lopen bijvoorbeeld een risico, vooral als er op de website zelf weinig unieke content wordt gepubliceerd. De site kan dan bestraft worden.”

Ook affiliatesites lopen een risico. Als een affiliatesite producten van andere websites promoot en duizenden webteksten één-op-één van die websites overneemt, ziet Google geen meerwaarde in de affiliatesite. De affiliatesite kan dan in z’n geheel uit de zoekresultaten worden gefilterd of überhaupt uit de index worden verwijderd (1).

Een zogenaamde penalty door Google zal dus niet heel snel voorkomen, maar is ook niet onmogelijk. Probeer zo veel mogelijk zelf geschreven teksten op je website en blog te publiceren om nadelige effecten van dubbele content te voorkomen.

Meer lezen over dubbele content? Binnenkort lees je op dit blog hoe je kunt voorkomen dat dubbele content op je website nadelig uitpakt.

Bronnen

(1) Eric Enge, Stephan Spencer, Rand Fishkin, Jessie Stricchiola, The Art of SEO: Mastering Search Engine Optimization (Theory in Practice), O’Reilly Media, 2012.