Zakelijk bloggen: ziet Google afbeeldingen op mijn blog?





afbeeldingen google e-ppieKom jij ze wel eens tegen? Van die lange lappen tekst zonder enige onderbreking? Waarschijnlijk klik je ze van schrik weg, want wie heeft er zin om zoiets te lezen?

Niet elke blogger heeft zin om fotomateriaal te zoeken en in blogartikelen te plaatsen. ‘Wat heeft het voor zin? Draait het bij zakelijk bloggen en zoekmachine-optimalisatie niet om tekst?’ Natuurlijk draait het om tekst, maar afbeeldingen spelen zeker een rol – meer dan je wellicht denkt.

Zoekmachines zien beeldmateriaal niet, maar ook weer wel

Zoekmachines zoals Google kunnen afbeeldingen niet zien, althans, niet zoals wij ze zien. Ze zien bijvoorbeeld niet dat je konijn op een bepaalde foto je plinten aan het verorberen is. Maar wat zien ze dan wel?



Google ziet het volgende:

  • De bestandsnaam van de afbeelding.
  • De Alt-beschrijving.
  • De grootte van de afbeelding.

Optimaliseer beeldmateriaal voor zoekmachines

Het beeldmateriaal dat je in blogartikelen plaatst, heeft wel degelijk invloed op de vindbaarheid van webpagina’s. Veel mensen gebruiken Google Afbeeldingen namelijk om beeldmateriaal te zoeken. Zou het dan niet mooi zijn als jouw blog in de resultaten opduikt?

1.       Geef afbeeldingen een relevante bestandsnaam.

De bestandsnaam van beeldmateriaal moet relevant zijn voor het blogartikel. Eigenlijk moet de naam relevanter zijn voor het artikel dan voor de afbeelding zelf.

Stel je schrijft een artikel over zakelijk bloggen. Dan plaats je daar misschien wel een foto bij van een vrouw die aan het typen is. Die foto noem je dan niet typende-vrouw.jpg maar bijvoorbeeld zakelijk-bloggen.jpg. Je wilt namelijk niet gevonden worden op ‘vrouw’ of ‘typen’, maar op ‘zakelijk bloggen’. Dat is waar je blogartikel over gaat. Het zou jammer zijn als je blog bezoekers krijgt die naar heel iets anders op zoek zijn en je website direct weer verlaten.

2.       Vul een relevante Alt-beschrijving in.

In de broncode van webpagina’s kunnen afbeeldingen een zogenaamde Alt-beschrijving krijgen. Deze beschrijving vertelt zoekmachines waar de afbeelding over gaat. In veel blogsystemen kun je deze beschrijving eenvoudig invullen. In WordPress heet deze beschrijving ‘Alternatieve tekst’.

wordpress afbeeldingen bloggen

Maak de Alt-beschrijving niet te lang, maar geef kort aan waar de afbeelding over gaat. Gebruik hierbij relevante zoekwoorden. Met de Google Adwords Keywords Tool kun je onderzoeken op welke zoekwoorden veel mensen zoeken.

3.       Maak afbeeldingen niet te groot.

Google houdt bij het zoeken naar relevante websites rekening met de laadtijd van webpagina’s. Zeer grote afbeeldingen kunnen die laadtijd flink vertragen. Zorg daarom dat afbeeldingen niet groter zijn dan nodig. Geef ze in een fotobewerkingsprogramma het formaat dat ze in het artikel moeten krijgen en voeg ze dan pas toe aan je blog.

Comments

  1. Kudos voor je heldere uitleg! Ik ben zelf bezig met een opzetje voor een vernieuwde site (gaat nog wel even duren voordat ‘ie er is, maar wordt aan gewerkt) en daar komen uiteraard ook afbeeldingen op. Ik weet nu wat ik aanmoet met die alt-beschrijvingen, waarvoor mijn dank.

    • Mariska van Dasselaar says:

      Graag gedaan! Veel succes met je nieuwe website.

      Groetjes Mariska