Zakelijk bloggen: zo krijg je meer abonnees op je blog





meer abonnees blogEen van de belangrijkste redenen om een zakelijk blog te beginnen, is om meer bezoekers op je website te krijgen. Veel bedrijven denken hierbij aan nieuwe, unieke bezoekers. Maar is het niet minstens zo belangrijk dat bezoekers terugkeren?

Een vaste lezersgroep is dan ook het ingrediënt voor een succesvol blog. Het zijn je vaste lezers, de mensen die je website telkens opnieuw bezoeken om de laatste blogartikelen te lezen, die je moet koesteren. Zij houden duidelijk van de content die je produceert en delen je artikelen op social media en met kennissen.

Om je vaste lezers op de hoogte te houden van nieuwe artikelen, kun je ze aansporen om zich op je blog te abonneren. Zij krijgen dan automatisch een e-mail als er een nieuw artikel is verschenen of – als je dat liever hebt – aan het eind van de maand. Maar hoe stimuleer je bezoekers om zich te abonneren?

1.       Zorg dat abonneren een eitje is.

Het werkt bij veel dingen zo, en ook bij een zakelijk blog: als iets gemakkelijk gaat, zijn mensen eerder geneigd om het te doen. Zorg dus dat je lezers zich eenvoudig op je blog kunnen abonneren. Verstop deze functie niet, maar plaats hem duidelijk in de zijbalk van je blog of een andere prominente plaats. Maak het inschrijfformulier niet te lang. Het beste is om alleen om het e-mailadres te vragen en eventueel de naam.



2.       Plaats het inschrijfformulier onder blogartikelen.

Als iemand een blogartikel heeft gelezen en enthousiast is over de inhoud, is dat het beste moment om die lezer te vragen om zich te abonneren. Een inschrijfformulier kan dus het beste onder een blogartikel staan, zodat lezers zich direct kunnen abonneren.

3.       Geef aan wat abonneren lezers oplevert.

Laat je lezers weten wat je met hun e-mailadres gaat doen. Welke informatie ga je ze toesturen en hoe vaak krijgen ze een e-mail? Dit is het moment om potentiële abonnees gerust te stellen. Niemand houdt van bergen e-mails, dus geef bijvoorbeeld aan dat je maximaal een keer per maand een e-mail gaat sturen. Geef ook aan waarom het een voordeel is om je op het blog te abonneren.

4.       Beloon nieuwe abonnees.

Je kunt nieuwe abonnees eventueel belonen voor hun inschrijving. Bied bijvoorbeeld een gratis e-book aan, exclusieve toegang tot een webinar of een fikse korting op je producten of diensten. Het kan twijfelaars net over de streep trekken.

5.       Promoot de mogelijkheid tot inschrijven op social media.

Plaats berichten op Twitter, Facebook, LinkedIn en Google Plus en geef aan wat inschrijven op je blog oplevert. Krijg je een gratis e-book of ontvang je altijd als eerste nieuwe tips? Zet dat er dan bij. Je zult merken dat je lijst abonnees steeds verder groeit.