Zakelijk twitteren: welke hashtags zijn voor jou belangrijk?





hashtags twitter

Beginner-klein

Twitter je al een tijdje zakelijk of begin je net? In beide gevallen heb je de hashtag # vast wel eens voorbij zien komen. Een hashtag is een woord, woordcombinatie, afkorting of lettercombinatie voorafgaand door een hekje #.

Deze soms mysterieuze tekenreeks wordt op Twitter gebruikt om:

  • een onderwerp aan een tweet te geven;
  • een gevoel bij een tweet te uiten;
  • tweets over een bepaald onderwerp te categoriseren;
  • snel op een bepaald onderwerp te kunnen zoeken door op de hashtag te klikken.

Het handige van hashtags is dat je tweets dus op onderwerp kunt categoriseren. Populaire tv-programma’s maken hier handig gebruik van, bijvoorbeeld The Voice of Holland.

Tijdens de uitzending worden kijkers aangespoord om onder de hashtag #TVOH te twitteren, en dat gebeurt dan ook massaal. Vervolgens kunnen alle berichten over dit tv-programma eenvoudig worden weergegeven, bijvoorbeeld door een zoekopdracht naar #TVOH of een klik op de hashtag in een tweet.



Wat betekenen hashtags voor jou en je branche?

Ook jij kunt hashtags inzetten in je tweets, zodat je berichten eerder opduiken als hierop wordt gezocht. Allereerst bestaan er algemene tags die in elk vakgebied gebruikt worden.

Voorbeelden van algemene hashtags:

   
#durftevragen Als je antwoord zoekt op een vraag.
#dtv Als je antwoord zoekt op een vraag (verkorte versie).
#blog De tweet verwijst of gaat over een blogartikel.
#fail Uiting van teleurstelling in iets.
#ff Follow Friday. Op vrijdag is het gebruikelijk om volgers aan je netwerk aan te bevelen.
#RT Hiermee vraag je je volgers om je bericht te retweeten.
#zinin Geeft aan dat je ergens zin in hebt.
#nieuws De tweet bevat of verwijst naar een nieuwsbericht.
#tekoop Om aan te geven dat je iets wilt verkopen.

 

Branchespecifieke hashtags

Maar behalve deze tags bestaan er een heleboel branchespecifieke hashtags. Als je eenmaal weet welke voor jouw vakgebied en Twitter-onderwerpen belangrijk zijn, kun je ze gericht inzetten. Om erachter te komen welke voor jou belangrijk zijn, doe je het volgende:

  • Gebruik de Twitter-zoekfunctie en zoek naar onderwerpen in je branche.
  • Kijk welke hashtags veel gebruikt worden, bijvoorbeeld #hr voor human resources en #coaching voor coaching.
  • Klik op de tag om te controleren of er veel tweets van bestaan. Als het vaker wordt gebruikt, dan is het een goede hashtag.
  • Kijk naar de berichten van vakgenoten om te ontdekken welke tags zijn vaak gebruiken.
  • Bestaat er nog geen hashtag voor een bepaald onderwerp? Verzin er dan zelf een en gebruik die steevast. Wellicht gaan anderen die ook gebruiken.

Voorbeelden van specifieke hashtags:

   
#socialmedia
#psychologie
#management
#zakelijkbloggen
#programmeren
#personeel
#beweging
#gezondheid

 

Welke hashtags gebruik jij het liefst en waarom? Reageer onder dit artikel.

Comments

  1. Ha Mariska,

    Dank je wel voor de goede uitleg. Tot nu toe heb ik van hashtags nog nooit gebruik gemaakt, omdat ik het onvriendelijk en dwingend vind over komen.

    Maar misschien moet ik mijn gedachten daarin veranderen en het alsnog, met hulp van jouw artikel, gaan doen.

    Dank je wel.. artikel is wel heel duidelijk!
    met hartelijke groeten van Rita Koolstra.

    • Hoi Rita,

      Bedankt voor het lezen. Fijn dat het zo duidelijk voor je is.

      Ik wist niet dat hashtags onvriendelijk over konden komen. Zo leer ik er weer wat bij. Als je er niet te veel gebruikt per tweet (maximaal drie), valt het misschien wel mee?

      Tot twitters!
      Mariska