Zoekmachine optimalisatie website special (5): inbound links





Eigenlijk is het heel logisch: hoe meer websites naar jouw websites linken, hoe groter de kans dat iemand je website bezoekt. Toch zit er veel meer achter deze zogenaamde ‘inbound links‘. Hoe meer inbound links er van verschillende websites naar jouw website verwijzen, hoe hoger je positie in zoekmachines!

Zoekmachine optimalisatie met inbound links

Inbound links zijn links vanaf andere websites naar jouw website. Behalve dat het op zich aanwezig zijn van een link je aan websitebezoekers kan helpen, hebben inbound links een bijkomend voordeel: ze hebben invloed op je positie in zoekmachines:

  • Hoe meer inbound links van verschillende websites naar jouw website verwijzen, hoe beter.
  • Hoe hoger de website waarop de link staat door zoekmachines gewaardeerd wordt, hoe beter.
  • Hoe minder links er al op die website naar jou staan vermeldt, hoe hoger jouw link gewaardeerd wordt.
  • Bevat de linktekst (de tekst waar je op klikt) ook nog eens kwalitatieve zoekwoorden, dan heeft ook dat een positieve invloed op je vindbaarheid.

 

inbound links

Linkuitwisseling






 

Linkuitwisseling

Wil je veel inbound links realiseren? Dit kun je doen door middel van linkuitwisseling. Kijk eens goed om je heen. Heb je zakenpartners of kennissen die een website hebben? Vraag ze een link naar jouw website op hun website te plaatsen en plaats zelf een link naar hun website op jouw website. Dit kan door middel van het bedrijfslogo of een tekstlink.

Reacties op blogs

Misschien denk je nu: ik laat gewoon veel reacties achter op blogs van anderen, want daar kun je je webadres achterlaten. Helaas werkt dat meestal niet. Bij veel blogs is namelijk een optie ingesteld (een zogenaamd ‘no-follow’ attribuut) dat aan zoekmachines doorgeeft dat dit geen gewone inbound link is, maar een link met minder waarde. Daardoor hebben dit soort links geen invloed op je positie in zoekmachines. Wel vergroot je de kans dat mensen op die website je link tegenkomen en erop klikken, waardoor het zeker nut heeft om op blogs te reageren.

Verder lezen

Optimaliseer je blog met de Google Adwords Keyword Tool

WordPress cursus: een gratis blog starten

Je WordPress-blog personaliseren (2)

WordPress statistieken in Google Analytics

Zoekmachine optimalisatie tips voor je website (1)

Zoekmachine optimalisatie website special (2): metatags

Zoekmachine optimalisatie website special (3): zoekwoorden

Zoekmachine optimalisatie website special (4): zakelijk bloggen

Comments

  1. “Hoe meer inbound links van verschillende websites naar jouw website verwijzen, hoe beter.”

    Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Het gaat namelijk niet om de kwantiteit, maar om de kwaliteit van de links. En met kwaliteit bedoel ik dan voornamelijk dat de link relevant moet zijn. Een link vanaf een pagina over kerstbomen naar een webshop in schoenen is dat niet en dat zal door Google ook zeker opgemerkt worden. Kortom: “hoe meer kwalitatieve relevante inbound links naar jouw website verwijzen, hoe beter” is in mijn ogen beter.

    • Dank je wel voor je reactie, Karel. Je hebt helemaal gelijk dat het niet om kwantiteit, maar om kwaliteit gaat bij inkomende links.

      Overigens heb ik je naam even aangepast in je reactie, want ik vind dit geen plek voor zelfpromotie (verder zijn links in reacties no-followlinks, dus ze hebben geen invloed op je vindbaarheid).

  2. Hoi Mariska,

    Stel dat ik een schoenenbedrijf heb en ik laat een link plaatsen op een schoenenwinkel verzamel website die veel bezocht word. Is het dan zo dat mijn vindbaarheid in zoekmachines alleen beter word als er op de link van mijn website geplaatst word? Of is de aanwezigheid van de link voldoende?

    Moet ik zelf nog iets aanpassen aan mijn website om de inbound link goed te laten werken?

    Alvast bedankt

    Raoul