Hoog in Google met webteksten en SEO: zo scoor je het best (1)!





website hoger in GoogleBij je bedrijfswebsite krijg je er ongetwijfeld mee te maken: webteksten. Of je ze nu uitbesteedt aan een professioneel tekstschrijver of ze zelf schrijft, feit is dat ze lekker moeten lezen, je dienst of product representatief moeten presenteren en er ook nog eens voor zorgen dat je website hoger in zoekmachines komt.

Tot nu toe heb ik jullie veel verteld over het verbeteren van je vindbaarheid door zakelijk te bloggen. In deze serie artikelen richt ik mij juist op statische teksten op de website, dus de webpagina’s waarop je producten, bedrijf en andere zaken worden besproken. Deze pagina’s kunnen door zoekmachine-optimalisatie namelijk een stuk beter vindbaar worden.

1.       Maak voor elk product een eigen webpagina.

Veel bedrijfswebsites hebben een speciale pagina waarop alle producten of diensten worden besproken. Deze pagina, die meestal ook nog de bestandsnaam diensten.html of producten.html heeft, bevat dan beschrijvingen van alle aangeboden producten.

Voor zoekmachines is het veel beter om voor elk product een eigen pagina te maken. Zo hebben de diensten ’teksten’, ‘vertalingen’ en ‘redactie’ bij mij allemaal een eigen pagina, die op hun beurt weer onderverdeeld zijn in subpagina’s.




webteksten aparte pagina's producten

Waarom is dit beter?

  • De titel van webpagina’s is de beste plek om zoekwoorden in te gebruiken. Als je voor elk product een aparte pagina maakt, kun je de afzonderlijke titels van al die webpagina’s gebruiken voor zoekwoorden die te maken hebben met het specifieke product. Dat lukt niet als je maar één pagina hebt waarop alle producten worden besproken.
  • Je komt met meer pagina’s in zoekmachines te staan. Als elk product een eigen pagina heeft, betekent dat ook dat je met al die pagina’s in de resultaten van zoekmachines terechtkomt. Hoe meer pagina’s geïndexeerd zijn in bijvoorbeeld Google, hoe groter de kans dat je gevonden wordt.
  • Elke webpagina heeft een eigen webadres (URL). De naam van de URL is een zeer goede locatie voor relevante zoekwoorden. Als elke product een eigen webpagina heeft, kun je de URL op het product afstemmen met een relevant zoekwoord, bijvoorbeeld nieuwsbrieven.html als je als dienst nieuwsbrieven schrijft. Hiermee word je eerder op de zoekterm ‘nieuwsbrieven’ gevonden dan wanneer de URL diensten.html is.
  • Als iemand op de naam van een product zoekt, is de kans groter dat die persoon op de juiste pagina belandt. In plaats van de diensten-pagina door te moeten spitten op zoek naar het juiste product, komt hij of zij direct op de goede pagina terecht. Dit komt doordat de pagina helemaal is afgestemd op het specifieke product. Google ziet dit en presenteert de pagina ‘nieuwsbrieven’ als eerste als iemand op die term zoekt. Hiermee vergoot je de kans dat een potentiële klant met je in zee gaat, aangezien hij niet geïrriteerd raakt omdat die de juiste informatie niet kan vinden, maar direct vindt wat hij zoekt.

Speak Your Mind

*