Zoekmachine optimalisatie website special (3): zoekwoorden





Zoekwoorden gebruiken op je website. Het klinkt zo eenvoudig, maar veel website-eigenaars weten niet hoe ze dit moeten aanpakken. Wat voor effect heeft het en wat is een zoekwoord eigenlijk?

Zoekwoorden op website en blog

Zoekwoorden zijn zoektermen die mensen op zoekmachines invoeren om iets te zoeken. Gebruik je deze woorden in de teksten op je website of blog, dan vergroot dit de kans dat je door hen gevonden wordt. Het is dus belangrijk om vanuit de zoeker te denken en dus niet alleen vanuit je website en de producten die je aanbiedt.

zoekmachine optimalisatie websiteStel dat je een winkeltje hebt met handgemaakte knuffels, dan zul je ‘handgemaakte knuffels‘ waarschijnlijk als zoekwoord gebruiken. Uiteraard zijn er allerlei synoniemen waarop mensen in zoekmachines zoeken, bijvoorbeeld ‘pluche beesten‘ of ‘knuffelbeesten‘. Denk breed en gebruik de Google Adwords Keyword Tool om de beste zoekwoorden te vinden (1). Maak een lijst van zowel de populairste zoekwoorden als de long-tail zoekwoorden (zoekwoorden waar minder op gezocht wordt, maar die wel specifiek zijn voor je diensten en producten)(2).

Zoekwoorden in paginateksten gebruiken

Nu is het tijd om de zoekwoorden die je hebt verzameld daadwerkelijk op je website en blog te gebruiken. Hierbij geldt dat een zoekmachine zoals Google zoekwoorden in headers en boven in paginateksten hoger waardeert dan woorden die verderop op de pagina staan. En: hoe meer een zoekwoord op een pagina voorkomt, hoe groter de kans dat deze pagina in Google opduikt bij een zoektocht op dit woord.



Hier een aantal tips:

1. Verwerk zoekwoorden zo in teksten dat het niet opvalt dat je ze er met opzet in hebt verwerkt.
2. Gebruik zoekwoorden boven in alinea’s en aan het begin van headers.
3. Onderzoek welke synoniemen er van zoekwoorden zijn en gebruik deze afwisselend.
4. Analyseer je websitestatistieken via bijvoorbeeld Google Analytics om te zien op welke zoekwoorden je website gevonden wordt. Vergeet ook deze zoekwoorden niet.
5. Gebruik zowel populaire zoekwoorden als specifiekere, minder populaire zoekwoorden. Specifieke zoekwoorden, bijvoorbeeld een merk en typenummer van een product dat je verkoopt, leiden direct naar dit product. Mensen die hierop zoeken hebben duidelijk interesse in dit product en kunnen dus kopers zijn (2).
6. Heb je een blog waarin je tags kunt toevoegen? Gebruik zoveel mogelijk zoekwoorden voor deze tags.
7. Gebruik zoekwoorden ook in de alt-beschrijving van afbeeldingen op je website. Zo worden ze bijvoorbeeld via Google Afbeeldingen gevonden.
8. En verder: hoe meer tekst er op je website staat met zoekwoorden, hoe groter de kans dat je gevonden wordt. Zorg dus voor interessante, informatieve paginacontent waarin je zoekwoorden hebt verwerkt.

Bronnen

(1) Dasselaar, Mariska van. ‘Optimaliseer je blog met de Google Adwords Keyword Tool.’
(2) Geenen, Karel. ‘De Beste zoekwoord strategie, de long tail.’

Comments

  1. Marcel says:

    Mooi stuk.

    Synoniemen door elkaar gebruiken is inderdaad een hele goede.

    Vergeet ook niet de META tags. Wat minder belangrijk als vroeger omdat zoekmachines ook de teksten doornemen maar toch blijft het belangrijk. Gebruik dan in de ‘description’ ook veel woorden die je in ‘keywords’ gebruikt. Er wordt ook gekeken of de keywords daadwerkelijk in je site voorkomen of dat ze alleen zien om te lokken.
    Ook wordt er gekeken naar de namen van pagina’s zelf. Bijvoorbeeld ‘handgemaakte_pluche_knuffelbeesten.htm’ in plaats van ‘winkel.htm’.

    Specifiekere zoekwoorden hebben inderdaad voordelen.
    Bij handgemaakte knuffels is het handig om in de zoekwoorden zowel ‘handgemaakt’, ‘knuffels’ als ‘handgemaakte knuffels’ te zetten. Die laatste wordt misschien minder op gezocht maar omdat het specifieker is heb je een grotere kans om bovenaan te komenals iemand er naar zoekt.
    Bij bepaalde zoekwoorden waarop veel concurrentie is is het vrijwel onmogelijk bovenaan te komen in de zoekmachine. Dan kun je wel scoren met meer specifiekere zoekwoorden.

    Verder is het lhandig om waar mogelijk op andere sites links te (laten) plaatsen naar je site. Hoe vaker de zoekmachine een link naar je site tegenkomt hoe hoger je waardering. Bijvoorbeeld startpagina of zo.

    Bij punt 8 moet je wel in gedachten houden dat als je veel te veel informatie neerzet dat de bezoeker kan verdwalen en zijn aandacht verliest.

  2. Marcel says:

    Ik zie nu dat je hele artikelen hebt over de META tags dus die heb je al elders behandeld. 🙂

Speak Your Mind

*