Al twitterend naar werk





Het zal je niet zijn ontgaan dat kuddes werklozen dagelijks zuchtend aan hun sollicitatieplicht proberen te voldoen. Vooral met de dreigende massaontslagen bij KPN (1) groeit de concurrentie met duizenden per keer en lijkt de kans op sollicitatiesucces met dezelfde factor te slinken. Alleen het UWV denkt een slim plan te hebben bedacht: na het ontslag van 6000 man, zullen er maar liefst 6017 mensen in dienst worden genomen om het afvloeiingstraject in goede banen te leiden. Aldus, zo gaat het gerucht (2).

Feit blijft dat elke openstaande vacature iets weg heeft van kleurrijke eurobiljetten die dwarrelend vanuit een flat op straat neerdalen. Vanuit het niets komt een stormloop van gefrustreerde uitkeringstrekkers op gang en sollicitatiecommissies overwegen personeel aan te nemen om de stapels brieven en CV’s te kunnen verwerken. Gelukkig bestaan er ‘standaardbrieven’ die je keurig informeren over het feit dat je ‘helaas’ niet aan het profiel voldoet en dus niet in de prijzen gevallen bent met een persoonlijk gesprek. Val je buiten de boot, dan is het vechten tegen moedeloosheid en depressie.




Gelukkig is de zoektocht naar passende arbeid wat vereenvoudigd met de komst van social media. Niet langer hoef je je enkel tussen het gekleurde palet aan werklozen bij het CWI te begeven of een langdurige uitzendbureautocht te aanvaarden. Werk zoeken is steeds meer een online ding geworden, met massa’s banenbanken en een zakelijk sociaal netwerk als LinkedIn.

Wie bedeeld is met de nodige computervaardigheden kan zich het beste op Twitter storten, een Facebook-profiel aanmaken en een CV op LinkedIn plaatsen. Vervolgens is het zaak om:

  1. Duidelijk op social media te verkondigen dat je werk zoekt en wat voor werk je zoekt. Vraag je volgers op Twitter je bericht als retweet te plaatsen en plaats in je profiel je wens naar werk.
  2. Op Twitter een aantal passende vacaturefeeds te volgen, zodat de ideale baan al twitterend voorbijkomt. Voorbeelden: @redacteurmv, @OpZoekNaar_Werk, @half9_vacatures en @marketing_banen.
  3. Subtiel te netwerken met volk uit het gewenste vakgebied door leuke bedrijven of werknemers op Twitter of Facebook te volgen en zo virtueel je gezicht te laten zien. Stel ze eens een slimme vraag om echt met ze in contact te treden.
  4. Een volledig profiel op LinkedIn te plaatsen, met alle relevante werkervaring, getuigschriften van oud-collega’s en je competenties.
  5. Te zorgen dat je via alle social media goed te bereiken bent. Zet je e-mailadres of webadres op je profiel voor het geval iemand werk voor je heeft en je wil bereiken.
  6. Positief te blijven en je op social media van je beste kant te laten zien.

half9 vacaturesNatuurlijk zal het nog niet meevallen om aan werk te komen. In de meeste gevallen zul je evengoed een vermoeiende sollicitatieprocedure moeten intreden en een van de velen zijn. Wel groeit de kans op het vinden van passende vacatures via social media – en dus de kans op een baan. Sommige bedrijven zetten vacatures alleen op Twitter. En aangezien nog niet iedereen twittert, zou dit net jouw kans kunnen zijn om de gelukkige winnaar te worden. Zelf heb ik op die manier al meerdere leuke vacatures gevonden.

Bovendien bereik je via social media een grote groep mensen die je kunnen helpen met je speurtocht naar werk. Hoe meer mensen weten dat je werk zoekt, hoe groter de kans dat iemand iets voor je weet. Zelf heb ik onlangs freelance werk aangeboden gekregen via Facebook, omdat ik met mijn redacteursoog spelfouten op iemands website aantrof en die opmerkte. Het gevolg is dat ik nu de communicatie verzorg voor Gugelot Personal Training. Er is dus zondermeer kans op succes!

Meld je dus aan op social media en vergroot je kansen! Mocht je interesse hebben in persoonlijke begeleiding op het gebied van social media, neem dan contact met mij op via info@mariskamedia.nl. Voor 25 euro leg ik je alles uit over Twitter, Facebook of LinkedIn. Daarna ligt de wereld voor je open.

(1)   Duizenden banen verdwijnen bij KPN (RTLNieuws)

(2)   UWV neemt 6017 extra mensen aan (De Speld)

Comments

  1. Marion says:

    Kortom: een moderne succesvolle routeplanner naar betaald werk. Goeie beknopte richtlijn

  2. Leuke geschreven, en je workshop over social media begint zijn vruchten af te werpen!

  3. Dank je!