Blogartikel schrijven? Bepaal je doelgroep!

 

Beginner-klein

Blogartikel schrijven? Bij het schrijven van een nieuw artikel voor je zakelijke blog is het belangrijk dat je niet zomaar begint te schrijven. Natuurlijk kunnen hersenspinsels leuke blogartikelen vormen, maar dan moeten ze wel interessant zijn voor jouw potentiële klanten.

Kruip jij eigenlijk wel eens in de huid van jouw doelgroep? Of schrijf je gewoon wat op dat moment in je hoofd opkomt?



Waarom is je doelgroep zo belangrijk?

Je doelgroep / potentiële klantengroep is zeer belangrijk bij zakelijk bloggen. Een zakelijke blog is namelijk een effectieve marketingtool – een tool waarmee jij potentiële klanten kunt aantrekken.

Maar die potentiële klanten komen alleen naar je website als hier ook iets te halen valt, bijvoorbeeld:

  • informatie die hun leven kan vereenvoudigen;
  • een stappenplan om iets voor elkaar te krijgen;
  • tips om ergens op te besparen;
  • etc.

Het is dus belangrijk om je in potentiële klanten te verplaatsen en aan te voelen wat zij nodig hebben. Wat zijn eigenlijk de pijnpunten van jouw klanten? Met welke problemen of vragen komen ze tot nu toe bij je? Welke zoekopdrachten gebruiken ze in zoekmachines?

Deel waardevolle informatie met je doelgroep

Vervolgens kun jij die informatie aanbieden die je potentiële klanten nodig hebben, bijvoorbeeld oplossingen voor veel voorkomende problemen of antwoorden op veel gestelde vragen.

Ben je psycholoog? Schrijf dan bijvoorbeeld deze blogartikelen:

  • Heb ik een burn-out? Lees de meest voorkomende symptomen.
  • Hoe kom je van die depressie af?
  • Omgaan met faalangst hoeft niet moeilijk te zijn!

Mensen die op zoek zijn naar antwoorden op deze vragen, vinden dan wellicht jouw blogartikelen in Google.



Geef ik niet te veel kennis weg?

Misschien vraag je je nu af of je met zulke blogartikelen niet te veel kennis weggeeft. Want als je alle antwoorden en oplossingen al op je blog plaatst, willen potentiële klanten dan nog wel met je in zee?

Het antwoord is: ja. Natuurlijk zijn er altijd mensen die informatie op je blog lezen, hun antwoord vinden en geen klant meer worden, maar veel potentiële klanten gaan juist met je in zee als je je kennis deelt. Je laat namelijk zien dat jij expert bent in je werk en bereid bent om anderen te helpen. Hierdoor hebben zij eerder vertrouwen in jou en je bedrijf.

Bovendien hebben veel mensen geen tijd om problemen zelf op te lossen, maar besteden ze die liever uit aan een expert. Of ze proberen het zelf, maar lopen alsnog tegen problemen aan. Dan kom jij weer in beeld. Wees dus niet bang om te delen waar je doelgroep behoefte aan heeft.

Comments

  1. Kennis delen is van wezenlijk belang, niet alleen voor een bedrijf. Het helpt een samenleving groeien en ontwikkelen. Op kleinere schaal, persoonlijk of als bedrijf kun je jezelf inderdaad neerzetten als expert, de klant wil van te voren weten hoeveel een bedrijf van de materie afweet, en op deze manier kun je je kennis als digitale etalage gebruiken.

Speak Your Mind

*