Zakelijke blogs: maak jij een van deze vijf blogfouten?

 

Beginner-klein

Een zakelijke blog is een geweldige tool voor je personal branding en online vindbaarheid als bedrijf. Maar dan moet je je blog wel inzetten waarvoor die bedoeld is: het delen van kennis en het helpen van potentiële klanten.

Toch valt het voor bloggers niet altijd mee om hun draai te vinden op hun zakelijke blog. Ze weten niet goed wat ze met hun blog aan moeten en maken beginnersfouten. Dat is helemaal niet erg, maar het is wel goed om je ervan bewust te zijn. Hieronder staan dan ook vijf blogfouten waarvan je kunt leren.

1. Commerciële content publiceren.

Als ondernemer wil je graag je producten of diensten verkopen. Je bent niet voor niets een bedrijf begonnen. Veel ondernemers maken dan ook reclame op hun blog voor dat geweldige nieuwe product.

Pas hiermee op! Een blogartikel hoort niet commercieel te zijn, maar een bron van informatie. Laat zien dat je kennis in huis hebt en deel die ene gouden tip, beschrijf de ultieme oplossing voor een lastig probleem en geef stappenplannen weg. Daarmee trek je lezers aan en weet je ze te houden.

Overigens mag je onder aan en in de zijbalk van een blogartikel wel commercieel zijn. Met een call to action kun je lezers tot actie aanroepen, bijvoorbeeld om een gratis e-book te downloaden.



blogtips writers block2. Anderen afkraken.

Als je geïrriteerd bent door iemand of door slechte service van een bedrijf, is het soms fijn om hierover te klagen. Natuurlijk mag je best kritisch zijn: als je een product getest hebt en het echt slecht vindt, mag je dat vertellen. Zorg wel voor een goede motivatie en blijf netjes. Daar heeft de producent misschien nog iets aan.

Het gaat erom dat je vakgenoten of bedrijven niet zwart probeert te maken. Blijf professioneel en haal anderen niet onderuit.

3. Fel reageren op blogreacties.

Als je een tijdje blogt, zul je merken dat niet alle blogreacties positief zijn. Er zijn altijd kritische mensen die je blogartikel afkraken, en dat gebeurt niet altijd even vriendelijk.

Wat er ook in reacties staat, blijf altijd professioneel. Vraag bij kritiek waarom die persoon je artikel niet goed vindt. Misschien kun je er wel iets van leren. Spring niet in de verdediging, maar neem de klacht serieus.

Is de reactie zo onaardig dat je die niet serieus kunt nemen? Dan is het wellicht beter om de reactie te verwijderen en er niet op in te gaan. Mail die persoon eventueel en laat weten dat je van dit gedrag niet gediend bent.



4. Te lange artikelen publiceren.

Bloggen is een leuke bezigheid! Menig blogger typt er dan ook enthousiast op los om weer een prachtig blogartikel te publiceren. Soms draaft men echter door en wordt er een waar boekwerk gecreëerd.

Houd er rekening mee dat veel mensen op internet haast hebben. Ze willen zo snel mogelijk de informatie vinden die ze zoeken en hebben geen zin om lange lappen tekst te doorworstelen, zelfs niet jouw sublieme kennis. Probeer blogartikelen daarom tussen de 250 en 700 woorden te houden, het liefst niet langer dan 500 woorden.

5. Kopiëren van anderen.

Zakelijk bloggen draait om kennis delen – jouw kennis. Het is dus niet de bedoeling dat je zomaar artikelen of ideeën van anderen kopieert en publiceert.

Schrijf daarom unieke blogartikelen, je eigen ideeën en invalshoeken. Wil je toch iemands ideeën gebruiken? Citeer die persoon dan en verwijs daarbij naar de oorspronkelijke tekst via een bronvermelding.

Speak Your Mind

*