Mentale steun bij THUISISOLATIE: je quarantaine overleven met deze tips

mentale steun thuisisolatie

In thuisisolatie zitten is iets wat veel mensen momenteel meemaken. De ene na de andere zit in quarantaine vanwege een huisgenoot met corona of in afwachting van een coronatest. Ook ik heb verschillende keren in thuisquarantaine gezeten. Maar wat als je in een kleine studentenkamer of appartement woont, misschien wel zonder balkon of tuin? Hoe overleef je dan je quarantaine?

Studentenkamer

Toen ik in een studentenkamer van 12 m² woonde, kon ik het best benauwd hebben. Vooral op regenachtige dagen en ‘s avonds kwamen de muren op mij af. En dat terwijl ik toen gewoon naar buiten kon. Laat staan als je in thuisisolatie zit. Toch is dat de realiteit voor veel mensen, ook als je een grotere woning hebt.

Het niet de deur uit mogen kan allerlei psychische klachten veroorzaken. Je vrijheid wordt beperkt en je zit opgesloten in je eigen huis. Voor mensen met autisme kan dit extra hard aankomen. Als je al last hebt van angst, kan het zelfs paniekaanvallen opwekken. Om nog maar niet te spreken van eenzaamheid. Hoe en waar vind je dan mentale steun?

1. Mensen zien door het raam of in de tuin

Het kan in quarantaine een ware steun zijn om toch mensen te zien. En hoewel je niet bij elkaar kunt zijn, zijn er zeker opties. Als je een tuin hebt, dan kun je daar op afstand met elkaar praten in de buitenlucht. Daar heb ik laatst iemand heel erg mee geholpen, toen ik boodschappen bracht. Als je een balkon hebt, kun je ook balkongesprekken voeren.

Maar wat als je geen buitenruimte hebt? In dat geval kun je alsnog iemand voor het raam zien staan en naar elkaar zwaaien. Alleen al het feit dat iemand de moeite doet om naar je toe te komen werkt steunend. Je kunt ook via de telefoon met elkaar praten terwijl je elkaar ziet. Het is gewoon fijn dat iemand er echt even is, ook al is die buiten en jij binnen.

Tip: bestel boodschappen online, bijvoorbeeld via PicNic. Met deze kortingscode krijg je als nieuwe klant 5 euro korting op je eerste bestelling: MAR46373.

2. Zorg voor buitenlucht

Als je in een kamer of klein appartement zit opgesloten, dan kan het erg helpen om het raam open te zetten. De frisse buitenlucht zal je goed doen, vooral als je het benauwd hebt of paniek voelt opkomen. Het kan ook fijn zijn om voor het raam te staan en mensen te kijken, zodat je je minder alleen voelt. Of je staart naar de wolken of de natuur.

Als je een buitenruimte hebt, dan kun je daar natuurlijk gebruik van maken. De keren dat ik in afwachting was van een testuitslag, ben ik overigens gewoon buiten gaan wandelen. Ik weet dat dat niet de bedoeling is, maar ik heb de beweging en buitenlucht gewoonweg nodig. Ik zoek dan rustige momenten uit en vermijd mensen.

Als je echt niet naar buiten kunt, houd jezelf dan voor dat je niet echt gevangen zit. In tegenstelling tot een gevangenis, kun je wel degelijk je huis verlaten, ook al is dat niet de bedoeling. Alleen al het idee dat je in geval van nood naar buiten kunt, kan helpen.

3. Bellen en appen

Als je je rot voelt in thuisisolatie, kijk dan of je iemand kunt bellen of appen. Het kan helpen om even je hart te luchten en iemand te spreken. Vooral in de avonduren kan eenzaamheid toeslaan. En als het donker is kan dat extra benauwend werken.

Indien mogelijk kun je iemand vragen om ‘s nachts de telefoon aan te laten, vooral als het echt niet meer gaat. Zelf doe ik dit sowieso als ik er mentaal slecht bij zit. Het is een fijn idee dat ik bij crisis altijd iemand kan bereiken. Alleen al het idee geeft mij rust en ik hoef zelden daadwerkelijk te bellen.

4. Volg online workshops en cursussen

Er zijn online een hoop workshops en cursussen te volgen. Sinds de start van corona is dit aanbod alleen maar toegenomen. Als je je niet al te ziek voelt, kan dit een leuke afleiding zijn. Op het gebied van autisme zijn zelfs meerdere gratis workshops en lezingen te volgen. Ook bestaan er online lotgenotengroepen, waar je herkenning en steun vindt. Je kunt dan meteen andere mensen zien.

Ben je niet ziek en heb je behoefte aan beweging? Dan zijn er ook online sportlessen te volgen of yogalessen.

5. Afleiding zoeken

Mocht je er mentaal even doorheen zitten, dan kan afleiding helpen. Uiteraard hangt het ervan af of je wel of niet ziek bent wat voor jou mogelijk is. Het gaat er vooral om dat je je gedachten los krijgt van het vervelende.

Bingewatchen op Netflix en YouTube kan afleiden, net als gamen. Als je je niet al te ziek voelt, dan kan het ook een goed moment zijn om een nieuwe hobby uit te proberen. Denk aan schilderen, tekenen, knutselen of iets anders wat je thuis kunt doen. De benodigdheden kun je online bestellen of door iemand laten brengen. Verder kan het ook een goed moment zijn om je huis eens goed op te ruimen of zelfs te ontspullen. Misschien heb je daar nu eindelijk de tijd voor.

Het kan ook een goed moment zijn voor bezinning. Juist nu gaan er allerlei gevoelens door je heen waar je normaal gesproken misschien geen aandacht voor hebt. Denk eens na over hoe je leven eruit ziet. Wat wil je na je quarantaine? Heb je leuke plannen voor de toekomst? Welke uitjes wil je gaan doen? Waar verheug je je op?

6. Iets gezelligs doen met huisgenoten of via beeldbellen

Als je niet alleen in quarantaine zit, dan heb je in elk geval mensen om je heen. Je kunt elkaar dan steunen door samen iets leuks te doen. Een bordspelletje zorgt al snel voor een gezellige sfeer. Uiteraard hangt dit wel af van hoe ziek je bent en of je er energie voor hebt.

Via beeldbellen, bijvoorbeeld via Zoom, kun je ook iets gezelligs doen. Je kunt bijvoorbeeld ‘samen’ eten door tegelijkertijd aan tafel te gaan. Of je doet een quiz of ander spelletje. Zo heb ik wel eens Clever via beeldbellen gedaan, een leuke dobbelspel dat niet al te lang duurt.

7. Probeer je dagritme te behouden

Als je echt heel ziek bent, dan is het uiteraard lastig om je dagritme te behouden. Waarschijnlijk lig je dan geradbraakt in bed. Maar als je niet ziek bent, probeer dan in elk geval op tijd op te staan en je normale kleding te dragen.

Vooral voor mensen met autisme is structuur belangrijk. Het kwijtraken van structuur kan al mentale problemen veroorzaken. Zorg daarom dat je zoveel mogelijk je normale routine volgt.

Vind je het lastig om je tijd in te vullen? Probeer dan de dag tevoren een takenlijst te maken. Zo hoef je daar niet meer over na te denken. Mogelijke bezigheden zijn schoonmaken, opruimen, film kijken, lezen, aan je hobby zitten of lekker koken of bakken.

8. Blijf gezond eten

Misschien dat je door de quarantaine de neiging hebt naar troostvoedsel. En ja, dat snap ik wel! Toch is het belangrijk om gezond te blijven eten, vooral als je ziek bent. Verwen jezelf maar met een heerlijke maaltijd. Als je je niet al te ziek voelt, is het een mooie afleiding om eens uitgebreid te koken.

Daarnaast kun je heerlijke smoothies maken en helende thee drinken. Zelf maak graag een thee op basis van citroen, kurkuma, gember en cayennepeper. Het is een echt verwenmoment, waarbij ik het idee heb dat ik goed voor mijzelf zorg. Je mag jezelf best verwennen.

9. Accepteer je gevoelens

Het is logisch dat je je mentaal slecht voelt als je je huis niet uit mag. Misschien ben je eenzaam, verdrietig, angstig of neerslachtig. Het hoort er allemaal bij. Je bent niet de enige.

Wat mij helpt als ik me rot voel, is het proberen te accepteren van mijn gevoelens. In het verleden ging ik mij verzetten, omdat ik me niet zo wilde voelen. En dat is logisch. Maar tegenwoordig laat ik mijn gevoelens er zijn. Ik erken ze en zeg tegen mijzelf dat ik mij zo mag voelen. Het er laten zijn van mijn gevoelens zorgt er meestal voordat ze afzwakken, in tegenstelling tot me ertegen verzetten. Op een of andere manier helpt het troostend om mild naar mijzelf te zijn. Ik mag mij rot voelen. Ik mag huilen. Ik weet dat het ook weer voorbij gaat.

Het helpt mij ook om mijn gevoelens in mijn dagboek van mij af te schrijven. Het op papier zetten zorgt ervoor dat ik mijn hoofd leeg maak. Meestal kan ik daarna weer verder.

10. Zoekt troost bij huisdieren.

Denkspel voor huisdieren. Klik hier voor website

Als je huisdieren hebt, dan kun je daar steun vinden. Of je nu een hond, kat of konijn hebt, het zijn allemaal trouwe maatjes die altijd om je heen zijn. Als je corona hebt, dan is het wel verstandig om enigszins afstand te houden, omdat je ze anders misschien besmet. Maar dan nog kun je tegen ze praten en zeggen hoe je je voelt.

Zelf vind ik veel steun bij mijn konijnen. Ze komen bij mij bij en op de bank zitten, halen mij naar het hier en nu en maken mij vrolijk met hun gekke capriolen. Ik ben altijd blij als ik ze zie.

Hopelijk helpen deze tips je je thuisisolatie beter door te komen. Zit je echt compleet doorheen en heb je niemand die je kunt spreken? Dan zijn er allerlei hulplijnen die je kunt bellen.

Bekijk ook de video Een VERJAARDAGSFEESTJE voor mijn KONIJN

Speak Your Mind

*